02/07/2024 0 Kommentarer
Prædiken – 1. søndag i fasten – Pia Nordin Christensen
Prædiken – 1. søndag i fasten – Pia Nordin Christensen
# AKTUELT
Prædiken – 1. søndag i fasten – Pia Nordin Christensen
Salmer: 635 - 309 v.2 - 496 v.1 og 3 - 634
Man skal holde sig væk, hvis man står overfor mennesker,
der vender op og ned på sandhed og løgn!
Langt væk!
De skyer ingen midler og trives ved konflikter og splid!
Man skal holde sig langt væk -
både i private og professionelle sammenhænge.
De manipulerer på et uigennemskueligt højt niveau –
og de ødelægger mennesker undervejs, sagde en psykolog,
der arbejder med ofre for psykopater og sociopater i en avis
i ugen, der gik.
Tag dig i agt for et menneske med rank ryg,
som er nydelig klædt, dygtig til at begå sig,
men også bedrevidende i sin facon, sagde psykologen.
En, som lader dig vide, at der er rigtigt og forkert!
Rigtig er vedkommende, og forkert er du.
Fra psykologen lød opfordringen:
Vi skal som samfund blive bedre til at tale om,
at nogle mennesker er onde og intet andet –
så vi evner at styre uden om og glide af,
hvis og når vi render ind i dem”.
Er det rigtigt, at nogle mennesker er onde - og intet andet?
Her anfægtes i hvert fald forestillingen om,
at der er noget godt i os alle.
Men kan det onde og destruktive dybest set ikke kaldes frem i enhver af os?
Verden er en kampplads mellem godt og ondt.
Hvad enten det onde kommer over os eller vi udsættes for det,
så kommer der et tidspunkt,
hvor vi skal træffe et valg:
Afviser jeg det eller giver jeg efter for det?
I Goethes berømte roman Faust, som er lige kommet i en ny dansk oversættelse, møder vi Faust.
Faust er en videnskabsmand,
der har mistet troen - og meningen med livet.
Den eneste vej tilbage, tror han,
er at indgå en pagt med djævelen.
Aftalen er at Faust får lov at udfolde alle sine lyster
uden hensyntagen til andre,
hvis han bare vil sælge sin sjæl til Djævelen.
Hold dig langt væk, tænker vi!
Men det gør Faust ikke!
Teaterinstruktøren Katrine Wiedemann,
der har skrevet efterord til den nye oversættelse,
fortæller, at noget af det mest interessante ved dramaet,
er da djævelen, i skikkelse af Mefisto, træder ind på scenen.
Det er ingen voldsom entré.
Djævelen tager skikkelse af en lille hund.
Hunden ser undseelig og helt ufarlig ud ved første øjekast.
Faust ”glemmer” at lukke døren – og hunden smutter ind.
Og da den først er inde, vokser den og folder sig ud i al sin gru!
Pointen er, at det onde sniger sig upåagtet ind,
mens man har sin opmærksomhed rettet andre steder hen.
Det onde, skriver Wiedemann, det onde opstår steder,
Hvor der er grobund - og hvor der er åbenhed.
Hvorfor er der åbenhed?
Fordi noget ikke fungerer,
og en eller anden svaghed åbner for yderligere destruktion.
Det kan være en person eller en stat eller en samfundstilstand.
Og så kan vi jo selv prøve at stille blikket skarpt.
Hvad holder vi selv døren åben for i uopmærksomme øjeblikke?
Som under en pandemi f.eks.?
Hvor er vores opmærksomhed,
når magten udøves og skal kigges i kortene?
Fastetid er tid for selvransagelse og fordybelse.
Vi forsøger at skærpe sansen for at se det klart,
som står sløret.
Om magt handler det i Matthæus evangeliet i dag.
Jesus er svag og udmattet efter 40 dages faste.
Ørkenen er prøvelsernes sted!
Det er nu, det afgøres, hvilket stof han er gjort af.
Og så kommer han,
ham man skal holde sig langt væk fra.
Hvem er det, der frister Jesus?
Måske er det en stemme udefra?
Måske er det en stemme i ham selv?
Hvis du er Guds søn……
Det er frækt. I søndags hørte vi, at Jesus blev døbt i Jordan.
Og da lød der røsten:
Det er min elskede søn. I ham har jeg fundet velbehag.
Nu stiller fristeren spørgsmål ved præcis det.
Hvis du er Guds søn……… Han søger at manipulere ham.
Hvis du er Guds søn, så bevis det ved at gøre sten til brød.
Hvis du er Guds søn, så kast dig ud fra bjergets top.
Og magten over hele verden, alt vil jeg give dig, siger fristeren - hvis du bare vil kaste dig ned og tilbede mig.
Det er dét, det handler om.
Hvem tilbeder du?
Jesus tilbydes verdensherredømmet.
Han skal bare sælge sin sjæl til djævelen.
Så, hvordan vil Jesus udøve herredømmet?
Det er det, der står sin prøve.
Går han med Gud eller Djævlen?
Fristelsen består i at tage den lette vej.
Den udenom lidelse og død.
Jesus prøves på sjæl og legeme!
Og står fast!
Og sådan står han på vores side imod det onde.
Vi står langt fra altid fast!
Lader os lokke af de nemme løsninger.
Eller charmeres af en, der frister med det,
du har brug for, gerne vil have eller gerne vil høre.
Inden man opdager, hvad der foregår, spræller man i nettet.
Og får brug for psykologen, der behandler de nedbrudte ofre.
Kaj Munk sagde engang i en prædiken,
at djævelen er til for at vi skal møde ham,
leve i verden med åbne øjne.
Verden er ikke Paradis, men vi har allerede del i Guds rige.
Her råder kærligheden.
Og kærligheden sætter os fri til at træffe de rigtige valg.
Jesus fik også valget.
Da fristeren tilbød ham herredømmet over verden,
valgte Jesus at give afkald på hele herligheden.
Derfor er vi Guds børn – og ikke fandens!
Alt han gjorde, gjorde han for os.
Det er sådan hans herredømme ser ud.
Tilbed derfor Herren, din Gud og tjen ham alene!
Så hold dig langt væk, når du står overfor mennesker,
der vender op og ned på sandhed og løgn!
Fald heller ikke selv for fristelsen!
Jesus står fast.
Og sådan lyser han alle dage indtil verdens ende
for os, som har mindre rygrad.
Lov og tak….
Kommentarer