Tirsdagstræf: 'Halleluja for Händels Messias' v/ Andreas Riis Damgaard

Tirsdagstræf: 'Halleluja for Händels Messias' v/ Andreas Riis Damgaard

Tirsdagstræf: 'Halleluja for Händels Messias' v/ Andreas Riis Damgaard

Tirsdag 12. november 2024, kl. 14:00
Menighedshuset, Pile Allé 3, 2000 Frederiksberg

Intet klassisk musikværk kan fylde kirkebænkene til juletid som Händels storslåede oratorium Messias. Det lidt slidte Halleluja-kor, der afslutter værkets anden del, er nærmest synonymt med klassisk musik i sig selv for mange. 
Stykker som ”For Unto Us A Child Is Born”, ”The Trumpet Shall Sound” og den indledende instrumentale musik er alle små, folkekære perler fra barokken.

Værket, der oprindelig var skrevet til påsken 1742, blev uropført langt fra London i Dublin og man nævnte ikke titlen, da Händel var bange for at vække anstød hos puritanerne, der ikke fandt det passende med Bibelens ord i en koncertsal. 10 år tidligere forbød Londons biskop ham at opføre et oratorium, der tog udgangspunkt i Esthers bog fra Det Gamle Testamente.

Historien om Händels Messias, både tilblivelsen, uropførelsen, reaktionerne og værket selv er spændende og vigtig. Det handler om, hvad forskellen på koncertsal og kirke er, og hvad de har til fælles. Det handler om, hvordan Händel og hans librettist Charles Jennens ønskede med bibelen og musikkens toner at bevise, at Jesus Kristus, var Messias fra Det Gamle Testamentes skrifter og profeter.

I foredraget vil Andreas Riis Damgaard, sognepræst i Mariendal Kirke, fortælle om forskellige fascinerende aspekter ved værket, og hvorfor det siger noget vigtigt til os netop i dag – en forberedelse til den kommende adventstids mange opførelser – i kirker, koncertsale og på anlægget derhjemme. 

Andreas trækker på en forskningsartikel, udgivet i Dansk Teologisk Tidsskrift i 2017 om emnet, og ikke mindst knapt 25 år som korsanger, hvor Händel altid har været på repertoiret.

Du vil måske også kunne lide...

0
Feed