Højmesser

Hvad er en højmesse?

En gudstjeneste er ment som et åndedrag af ro og skønhed midt i en hurtig og hektisk verden. Hver søndag siden den første påskemorgen er den kristne menighed kommet sammen for at synge, lytte til troens ord, lade sig inspirere og opbygge, kort sagt holde gudstjeneste.

Der er højmesse i begge kirker hver søndag kl. 10.30. Højmesse er et gammelt ord for "den store gudstjeneste" om søndagen. Højmessen har en lidt rigere liturgi, bla. mere korsang, end aftengudstjenesten kl. 17.

Der er ofte barnedåb ved højmessen, dog ikke den første søndag i måneden i Frederiksberg Kirke og den sidste søndag i måneden i Slotskirken.

Der holdes altid altergang ved højmessen. Under prædikenen er der legestue sammen med en børnepasser for de børn, der hellere vil lege end lytte.

Højmessen varer en god time.

Der må ikke fotograferes og filmes under gudstjenester. Dette fordi man skal respektere mennesker i bøn, og fordi alle skal have mulighed for at opleve gudstjenesten koncentreret, uden klik og blink. Men tag gerne bagefter, hvor præst og dåbsfolk beredvilligt stiller op igen.

Kommende højmesser