Musikstykker til indgang

Brudekor fra operaen "Lohengrin"

Af Richard Wagner, 1813-1883

I 3. akt af Lohengrin synges det stemningsfulde brudekor, mens Lohengrin og Elsa går ind i brudekammeret. På trods af at deres ægteskab udvikler sig katastrofalt godt tyve minutter senere i operaen, er utallige vielser sidenhen blevet indledt med Wagners musik. Det er vel blevet det mest ikoniske stykke bryllupsmusik nogensinde, også kendt som "Here comes the bride".

Lyt til musikken her.

A-dur, con moto maestoso, 1. sats fra Orgelsonate nr. 3 i A-dur

Af Felix Mendelssohn, 1809-1847

Mendelssohns søster Fanny var næsten lige så musikalsk begavet som han selv, og da hun skulle giftes komponerede Mendelssohn selvfølgelig indtogsmusikken til brylluppet. Dette højstemte musikstykke var så succesfuldt at Mendelssohn senere genbrugte det i første sats af sin Orgelsonate i A-dur. Den version udelader vi dog til vielser, da midterdelen er en fantasi over salmen "Af dybsens nød"!

Lyt til musikken her.

Præludium i Es-dur

Af Johann Sebastian Bach, 1685-1750

Ingen kan få orglet til at bruse som Bach. Hans storslåede Præludium i Es-dur indleder en af hans største samlinger af orgelmusik. I festlig, pompøs og fransk inspireret stil er det et af orgellitteraturens højdepunkter, og ofte bruges den første del på halvandet minut som indtogsmusik.

Lyt til musikken her.

See, the Conqu'ring Hero Comes!, fra oratoriet Judas Maccabæus

Af G. F. Händel, 1685-1759 

Denne festlige indtogsmusik blev oprindeligt skrevet af Händel til hans næste oratorie, Joshua. Men da han fornemmede at han havde lavet et hit, indarbejdede han det også i oratoriet Judas Maccabæus, som han var ved at færdiggøre. Sidenhen er det blevet brugt i utallige sammenhænge, også gerne som indledningsmusik til bryllupper.

Lyt til musikken her.

Jesus, bleibet meine Freude, fra kantaten "Herz und Mund und Tat und Leben"

Af Johann Sebastian Bach, 1685-1750

Mon ikke Bach selv var klar over, at han med denne sats havde skrevet en ørehænger? I hvert fald sørgede han for, helt usædvanligt, at den blev spillet hele to gange i hans kantate, så folk fik mulighed for at nyde den lette og lyse musik en ekstra gang. Bonusinfo: hvis man lytter godt efter, kan man høre en salmemelodi (som i salmebogen hedder "Nu velan, vær frisk til mode") ligge gemt inde i den dansende sats.

Lyt til musikken her.

Air, fra 3. orkester suite

Af Johann Sebastian Bach, 1685-1750

Et fortryllende stykke musik, som er blevet opført i utallige versioner, og har inspireret bl.a. Procul Harum, Bobby McFerrin og mange andre. Det senere øgenavn "Air on a g-string" har ikke noget med lingeri at gøre, men stammer fra et arrangement hvor solostemmen udelukkende spilles på violinens g-streng. Air (som for øvrigt betyder "arie") kan være et smukt og inderligt alternativ til den mere udadvendte og bragende bryllupsmusik.

Lyt til musikken her.

Festpræludium ved Aarhundredeskiftet

Af Carl Nielsen, 1865-1931

Et stykke fuld af optimisme og fremtidstro, komponeret for at fejre indgangen til det 20. århundrede. Det er oprindelig for klaver, og blev trykt i komponistens håndskrift i Politiken nytårsdag 1901. Siden er dette populære stykke ofte blevet spillet på orgel, og kan også med stor effekt markere ind- eller udgangen ved en vielse.

Lyt til musikken her.

Præludium i C-dur

Af Johann Sebastian Bach, 1685-1750

I modsætning til de store, pompøse og komplekse orgelværker, er dette et enkelt og perlende stykke.  Som et glas musikalsk champagne, der straks sætter en i festlig stemning.

Lyt til musikken her.

Prins Jørgens March

Af Jeremiah Clarke, 1674-1707

Den oprindelige titel er "The Prince of Denmark´s March", da det blev komponeret omkring 1699 til ære for den danske prins Jørgen, som blev gift med prinsesse Anne af England. Marchen er meget populær til bryllupper i både Danmark og England, og blev også anvendt som indledningsmelodi i BBC´s radioudsendelser under 2. verdenskrig.

Lyt til musikken her.

Gå til musikstykker til udgang.

Gå tilbage til hovedsiden.